Tid til at sige farvel til tredjepartscookies

Klumme: I dag er det særligt vigtigt at have autenticitet, loyalitet og tillid i fokus i enhver interaktion mellem sælgere og kunder. Dette er især vigtigt, da tredjepartscookies er ved at forsvinde.

Artikel top billede

(Foto: Pixabay)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Virksomhedernes muligheder for at indsamle data relateret til forbrugernes købsadfærd bliver sværere og sværere.

I de tidlige dage, hvor internettet var ungt, var det relativt nemt.

Men siden da har vi set mere regulering på området, ikke mindst gennem GDPR som trådte i kraft for fem år siden.

Ikke længe efter kom meldingen om, at man som forbruger skal kunne godkende eller fravælge brugen af ​​cookies.

I dag ser vi en lignende diskussion vedrørende tredjepartscookies. Disse bruges ofte til målrettet annoncering og sporing.

Det er netop på grund af tredjepartscookies, at du ser annoncer online med det tøj eller den elektronik, du tjekkede ud i sidste uge.

De kan også bruges til at forbedre den faktiske brugeroplevelse på en hjemmeside ved at gøre den mere personlig for dig som enkeltperson.

Personalisering er stadig vigtigere

Selve baggrunden for at ville udfase tredjepartscookies er relateret til privatlivsproblemer og sporing af internetbrugere.

Flere store browservirksomheder har meddelt, at de allerede har eller har planer om at begynde at udfase tredjepartscookies.

Senest næste år vil Google Chrome have udfaset det. Firefox og Safari er allerede begyndt at blokere mange.

Vi lever i en tid, hvor personalisering er stadig vigtigere. Hvor man som virksomhedsejer skal møde forbrugerne på en række forskellige platforme og gøre det på en måde, der får dem til at komme tilbage.

Netop derfor er det vigtigt, at man som e-handler er opmærksom på, at udfase tredjepartscookies.

Denne udfasning, som allerede er begyndt, vil få stor betydning for den digitale reklamebranche.

Web 3.0 er fokuseret på at gøre personlige oplysninger private igen. Det bygger på en voksende bevægelse for at give brugerne kontrol over ejerskabet af deres data.

Enkeltpersoner vil få mulighed for at bestemme, hvordan de vil indsamle og opbevare deres data og endda sælge dem, hvis de vil, i stedet for, at virksomheder indsamler dem gratis.

For e-handlerne betyder det blandt andet, at man skal indsamle flere førstepartsdata for at kunne konkurrere på markedet og for at kunne tilbyde en fortsat skræddersyet løsning til kunderne.

En anden måde at indsamle oplysninger fra kunder på kan være at kræve, at de registrerer sig ved køb af produkter.

Men her skal man træde varsomt. Ifølge det seneste E-barometer fra Postnord kan et flertal af forbrugerne (71 procent) ikke lide at skulle registrere sig, når de handler på nettet.

Førstehåndsdata er vigtigt. Men mindst lige så vigtigt er det at skabe et ægte bånd mellem kunde og virksomhed.

Ikke mindst for løbende at kunne tanke data op i CRM-systemet via genkøb eller kontakt med kundeservice.

Et stort problem i dag er også, at mange virksomheder fokuserer al deres energi på at indsamle så meget data som muligt uden at koble og analysere dataene for at have en større effekt på kundetilfredsheden gennem hele købsprocessen.

Målet er ikke at være den virksomhed med flest ingredienser i skabet.

Målet er at have de rigtige ingredienser, som du rent faktisk skal bruge til at bage kagen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S